Dzień bez mięsa dniem straconym?

Dzień bez mięsa
Dzień bez mięsa

Dzień bez mięsa dniem straconym?

Jeśli spojrzeć na to od strony walorów smakowych mięs, zawartości białka, egzogennych aminokwasów, czy chociażby zapachu, jaki roztacza się w kuchni podczas jego przygotowywania – oj, zdecydowanie odpowiedź na pytanie brzmi TAK. Dziś wcale nie chcę zniechęcić Was do jedzenia mięsa, ale zachęcić do stosowania jego roślinnych zamienników 🙂

Rozmawiając z różnymi osobami, w różnym wieku, zauważyłam pewną tendencję. Doskonale wiemy, że twarogi, serki wiejskie czy jaja mogą zastąpić mięso w diecie, pod kątem źródła białka. Czasem podciągamy pod tą grupę również jogurt lub mleko, a zapominamy o sile roślin o ile brokuł (3g białka/100g warzywa) czy rzodkiewkę (1g/100g) ciężko traktować jako „mięso” wśród warzyw, o tyle rośliny strączkowe spokojnie możemy już ulokować na tej pozycji 

Małe porównanie


Porównam dziś suche nasiona roślin strączkowych do piersi z kurczaka bez skóry. W 100g zawiera ona niecałe 100kcal, w tym ok. 21g białka i 1g tłuszczu. Oczywiście w piersi z kurczaka nie znajdziemy węglowodanów. Soczewica czerwona, roślina chyba najprzyjemniejsza dla jelit na początku przygody ze strączkami w 100g dostarcza nam aż 25g białka. Zwycięzca?  Trochę tak! Oprócz białka znajdziemy w niej również ok. 48g węglowodanów, 9g błonnika i 3 gramów tłuszczu, co przekłada się na kaloryczność rzędu 340kcal. Można powiedzieć, że gotując soczewicę i dodając do niej troszkę oliwy i świeżych warzyw, znajdziemy na talerzu pełny posiłek. Do piersi z kurczaka brakuje trochę więcej pracy .

A co z przyswajalnością białek?


Hmm, okej, ale białka, tłuszcze i węglowodany to przecież nie wszystko! Co z przyswajalnością tych białek? Przecież strączki nie mają takich aminokwasów, jak mięso, a więc cały ten wywód na nic!
Nic bardziej mylnego! Wiele zależy od tego, w jaki sposób będziemy te rośliny spożywać. Aminokwasem ograniczającym dla soczewicy jest metionina, więc to ona jest winowajcą obniżenia zdolności do wykorzystania białek soczewicy. Ale, ale! Znajdziemy ogrom lizyny, której brakuje w produktach zbożowych. Żeby było jeszcze ciekawiej – zboża są źródłem metioniny, więc uzupełniają się z soczewicą idealnie!
Komponując posiłek w ten sposób, nie musisz bać się już niedoborów białka w diecie bezmięsnej.

To jak, dacie radę przeżyć dzień bez mięsa? 😛

 

Więcej dietetycznych newsów znajdziecie na stronie autora tekstu: <a href=”https://www.facebook.com/odPon”>Od Poniedziałku</a>

Przeczytaj też poprzedni wpis, dotyczący mitów i faktów związanych z rybami. Znajdziesz tam również mały bonus: <a href=”http://www.rockfit.pl/blog/plotki-na-temat-ryb-w-diecie/”>[LINK]</a>

Share

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *