Plotki na temat ryb + bonus

Przepisyna ryby
Przepisyna ryby

Ryby, jako przyjaciel człowieka?

Chcieliśmy dziś poruszyć kwestię spożywania ryb. Mamy nadzieję, że nikogo nie trzeba szczególnie długo przekonywać, że rybki są zdrowe i należy je zaprosić na stałe do swojego jadłospisu! Dziś rozprawimy się z plotkami, które krążą wokół tych produktów, a na koniec oczywiście pyszny przepis, koniecznie do wypróbowania.

Ok, to jakie ryby wybrać?

„Ja poproszę dwa kawałki …” no właśnie, zaczniemy od tego na jakie ryby warto zwrócić uwagę… pstrąg, śledź, łosoś dziki, dorsz atlantycki i makrela atlantycka. Oczywiście warto za każdym razem sięgać bo inny rodzaj i gatunek, żeby nie zapominać o urozmaicaniu.Teraz pewnie niektórzy z Was zapytają co z zanieczyszczeniami i toksynami, które czyhają na nas w rybach? Tu na szczęście badania stoją po naszej stronie i jasno mówią, że korzyści, które wynikają ze spożycia ryb zdecydowanie przewyższają ewentualne ryzyko związane z konsumpcją zanieczyszczeń. Także możemy jeść śmiało.

Mrożone czy świeże?

Cokolwiek wybierzecie będzie dobrze. Mrożone rybki mogą ewentualnie utracić minimalną ilość białka i przy rozmrażaniu może dojść do niewielkiej straty witamin rozpuszczalnych w wodzie. Ale nie wpływa to znacząco na wartość odżywczą rybki. Czy mogą być wędzone? Oczywiście, że mogą, jednak z ich ilością radzimy nie przesadzać, ze względu na wysoką zawartość soli i substancji, które powstają podczas procesu wędzenia.

Bonus

A teraz coś co wszyscy lubimy najbardziej czyli pyszny przepis!

Rybka z pieczonymi ziemniaczkami i pesto z rukoli.

Potrzebujemy:
– Ok. 150g filetu z ulubionej ryby (u nas polędwiczka z dorsza)
– 200g obranych ziemniaczków
– garść rukoli
– czubata łyżka pestek słonecznika
– ząbek czosnku
– 2 łyżki oliwy lub oleju

Ziemniaki kroimy w ćwiartki, kropimy olejem i posypujemy tymiankiem (lub ulubionymi innymi ziołami), przekładamy na blachę i wstawiamy do piekarnika 180st. C (w zależności od wielkości ale na ok. 30-45min). W tym czasie rybę doprawiamy pieprzem cytrynowym i miętą, i na 15min przed końcem pieczenia ziemniaczków wkładamy do piekarnika. Do wysokiego naczynia dajemy rukole, czosnek, słonecznik i oliwę (najlepiej od razu dodać po 2 łyżki więcej słonecznika i oliwy – będzie łatwiej zblendować, resztę możemy wykorzystać jako pasta do kanapek  z jajkiem smakuje równie wyśmienicie). Wszystko wykładamy gotowe na talerz, pesto koniecznie na rybę i dodajemy pomidorki koktajlowe. Przed nami pyszna, kolorowa i zdrowa kompozycja!

Porcja:
556 kcal
Białko: 37g
Tłuszcze: 25g
Węglowodany: 51g
Błonnik: 6g
Oczywiście jeżeli wybierzemy rybę z większą ilością tłuszczu (np. łososia), to makroskładniki ulegną zmianie.

Więcej dietetycznych newsów znajdziecie na stronie autora tekstu: Od Poniedziałku

Zobacz, też dlaczego warto w swoją rutynę treningową wprowadzić dobrą rozgrzewkę: [LINK]

 

Share

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *